Трансфертне ціноутворення: адміністрування, перевірки та штрафи ~ U-Tax Blog

середа, 15 січня 2014 р.

Трансфертне ціноутворення: адміністрування, перевірки та штрафи

Cпівавтор Дмитро Савчук
(старший юрист
«Лавринович і Партнери»)
1 вересня 2013 року набув чинності епохальний для української економіки закон про внесення змін до Податкового кодексу щодо питань трансфертного ціноутворення (далі – «ТЦ»). Оскільки основна мета закону – наповнення державного бюджету шляхом унеможливлення штучного заниження доходів в контрольованих операціях (далі – «КО»), для таких операцій встановлені особливості адміністрування, додаткові перевірки та штрафи.

Розглянемо більш детально зазначені вище нововведення.

АДМІНІСТРУВАННЯ

Важливим моментом є те, що адміністрування КО здійснюється безпосередньо Міністерством доходів і зборів України (далі – «Міндоходів»), а не місцевими податковими органами. Саме до Міндоходів подається звіт про КО та документація щодо КО, Міндоходів здійснює моніторинг цін у контрольованих операціях і призначає перевірки КО.

Механізм адміністрування КО працює наступним чином.

Подання звіту про КО. У випадку якщо мали місце КО, подається в електронній формі звіт про КО (якщо КО не було, звіт подавати не потрібно). Звітний період - календарний рік. Звіт подається до 1 травня року, наступного за звітним (до 1 травня 2014 року за 2013 календарний рік). Форму звіту було затверджено наказом Міндоходів від 11 листопада № 669.

Якщо КО відбулася, але щодо неї не був поданий звіт, місцева податкова (у разі самостійного виявлення такої КО) направляє повідомлення про дану операцію до Міндоходів та інформує про направлення такого повідомлення платника. Направлення даного повідомлення є самостійною підставою для проведення перевірки платника за процедурою, яка описана нижче.

Подання документації щодо КО. Документація щодо КО являє собою первинну та іншу документацію та інформацію, що стосується КО, як-от: дані про пов’язаних осіб, товар (послуги), умови поставки, результати економічного аналізу для обґрунтування застосованої ціни КО.

Документація щодо КО подається виключно за письмовим запитом Міндоходів і лише у випадку наявності підстав для звернення з таким запитом. Підставами для звернення з таким запитом зокрема є (і) встановлення Міндоходів за результатами проведеного моніторингу відхилення цін від ринкових та (іі) неподання платником звіту про КО чи подання його з порушеннями. Запит на отримання документації щодо КО може направлятися лише після закінчення строку на подання звіту про КО, тобто не раніше 1 травня року, наступного за звітним.

Строк для надання документації щодо КО – один місяць з дня отримання запиту (для великих платників – два місяці). Важливим є те, що у доповнення до документації, яку запитує Міндоходів, платник може надати будь-яку іншу документацію, яку він вважає за потрібне, з метою обґрунтування ціни КО.

ПЕРЕВІРКИ

Для контролю за ТЦ запроваджено новий вид перевірок, а саме перевірки КО, які здійснюються окремо від планових та позапланових перевірок. Новому виду перевірок характерні наступні ознаки:

- перевірка КО проводиться на підставі рішення Міндоходів;

- платник повідомляється про перевірку КО за десять календарних днів до дати її початку;
- перевірка носить невиїзний характер (перевіряються документи, надані платником на запит, який направляється на початку перевірки);

- під час перевірки КО не може перевірятися додержання платником інших вимог законодавства;

- перевірка КО може проводитися паралельно з іншими видами податкових перевірок;

- тривалість перевірки – до шести місяців з правом продовження ще на шість місяців, у передбачених Податкових кодексом випадках (проведення експертизи, запит інформації від іноземних державних органів);

- одну КО можна перевіряти тільки раз на рік; при цьому якщо за результатами перевірки КО не встановлено порушення ТЦ, не можна проводити перевірку цієї КО в контрагента.

Крім запровадження нового виду перевірок, було розширено підстави для проведення документальних позапланових перевірок (виїзних та невиїзних) з тим, щоб їх можна було проводити з питань ТЦ. Слід зазначити, що підстави для проведення перевірок КО і документальних позапланових перевірок щодо ТЦ майже співпадають. Таким чином, податківцям фактично надається право вибору стосовно того, перевірку якого виду проводити у тому чи іншому випадку.
Податкові повідомлення-рішення за результатами перевірок КО та документальних позапланових перевірок з питань КО приймаються та оскаржуються в загальному порядку.

ШТРАФИ

Податковим кодексом встановлені спеціальні штрафи за порушення законодавства про ТЦ. Так, за неподачу звіту про КО на платника буде накладено штраф у розмірі 5 % від суми КО, а за неподачу документації щодо КО платник може бути оштрафований на 100 мінімальних заробітних плат (приблизно 15 000 доларів США).

При цьому не варто забувати, що якщо за результатами перевірки КО платнику буде визначено податкове зобов’язання з відповідного податку, йому нараховуватиметься штраф у розмірі 25 % (50 % за повторне) від суми цього зобов’язання. Однак, наразі, Податковим кодексом встановлений пільговий період для нарахування зазначеного вище штрафу – до 1 вересня 2014 року за таке порушення штраф справлятиметься у розмірі 1 грн.

Крім цього, враховуючи, що строки подання звіту про КО та декларацій з ПДВ і податку на прибуток не співпадають, ймовірною є ситуація, коли платникам доведеться здійснювати коригування вже після подання декларації з вказаних податків і сплачувати 3(5)% штраф у зв’язку з добровільним виправленням помилок. Наприклад, на момент подання декларації з ПДВ у платника ще було відсутнє обґрунтування ціни КО і він застосував контрактну ціну. На момент подання звіту про КО з’ясувалося, що дана ціна не відповідає ринковій. Відповідно, щоб уникнути донарахування з боку податкового органу та супутнього 25 (50)% штрафу платник подав уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ та сплатив 3% штраф.

* - Фото з http://www.dreamstime.com

Немає коментарів:

Дописати коментар