Нові правила трансфертного цінотворення ~ U-Tax Blog

пʼятницю, 10 квітня 2015 р.

Нові правила трансфертного цінотворення



У рамках податкової реформи 2015 року було повністю «переписано» правила  трансферного ціноутворення («ТЦ»), включені до Податкового кодексу. Нові правила ТЦ набрали чинності з 1 січня 2015 року. Однак, у 2015 році платники звітують за 2014 рік ще відповідно до попередніх правил ТЦ. Звітувати за новими правилами вони вперше будуть у 2016 році, коли подаватимуть звітність за 2015 рік.

Нижче наводиться короткий огляд змінених правил ТЦ:

- Принцип  «витягнутої руки» зараз прямо передбачений у Податковому кодексі. Операція вважається здійсненою відповідно до принципу «витягнутої руки», якщо її умови не відрізняються від умов, що застосовуються між непов’язаними особами у співставних неконтрольованих операціях.

- Нові правила поширюються лише на податок на прибуток. За нормальних умов, ПДВ не потрапляє під їхню дію*.

- Внутрішні операції (між резидентами) виведені з-під контролю. Контролюються операції лише між нерезидентами*.

- Коло контрольованих операцій з нерезидентами значно розширилося. На сьогодні додатково до операцій з пов'язаними нерезидентами та нерезидентами з низькоподаткових юрисдикцій, під контроль підпадають такі операції за участю нерезидентів:

1)    продаж товарів через комісіонерів;

2)    операції з резидентами держав, які не розкривають у публічному доступі інформацію про структуру власності своїх юридичних осіб;

3)    операції з резидентами держав, з якими Україною не укладені міжнародні договори з положеннями про обмін податковою інформацією.

- Операції із так званими «штучними» посередниками тепер є окремим видом контрольованих операцій. Для того щоб визначити, чи є непов’язаний посередник «штучним» досліджуються його функції, ризики та активи. Якщо вони не є істотними, швидше всього, що посередника буде визнано «штучним».

- Фінансовий поріг для контрольованих операцій був у значній мірі змінений. На даний момент, для визначення операції як контрольованої необхідне одночасне дотримання двох умов, а саме:

1)    загальний обсяг доходу платника податків, взятий разом з доходом усіх його пов’язаних осіб, перевищує 20 млн. грн. за звітний рік; та

2)    загальна сума всіх операцій, проведених цим платником або його пов’язаною особою з будь-ким з їхніх контрагентів за звітний рік перевищує 1 мільйон гривень або 3% оподаткованого доходу платника.

- Встановлені нові критерії пов’язаності. По-перше, платники тепер можуть визначатися пов’язаними відповідно до певних співвідношень між борговим і власним капіталом (перевищення боргового капіталу над власним капіталом у більше, ніж 10 разів, для банків, лізингових та фінансових компаній, і у більше, ніж у 3,5 разів, - для інших платників). По-друге, фіскальні органи тепер можуть визнати платників пов’язаними відповідно до характеру відносин, що фактично склалися між ними, навіть якщо не виконується жоден із критерії пов’язаності, передбачений Податковим кодексом. Однак, для такого визнання пов’язаності фіскальним органу доведеться звертатися до суду.

- Методи ТЦ залишаються як і раніше. Утім, їхній опис у значній мірі змінено для забезпечення більшої відповідності до Керівництва ОЕСР з питань трансфертного ціноутворення;

- Платники, які імпортують чи експортують товари, які торгуються на товарних біржах, повинні застосовувати метод порівняльної неконтрольованої ціни (метод №1) з посиланням на котирування, які склалися на відповідних біржах. Такі платники не позбавлені права застосувати інші методи, але виключно за умови повного розкриття свого ланцюга постачання перед фіскальними органами.

- Джерела інформації більше не діляться на "офіційні" та "неофіційні". Платник може використовувати будь-які загальнодоступні джерела інформації.

- У доповнення до звіту про контрольовані операції з’явився новий елемент звітності. Це додаток до декларації з податку на прибуток, у якому зазначатиметься перелік контрольованих операції. Даний додаток до декларації є обов’язковим для подання для всіх платників, які мали контрольовані операції у звітному  році. На відміну від додатку, звіт про контрольовані операції нині подаватиметься не у всіх випадках. Його мають подавати лише ті платники, у яких сума контрольованих операцій хоча б з одним контрагентом перевищує 5 мільйонів гривень (без врахування ПДВ).

- Тривалість податкових перевірок контрольованих операцій було значно збільшено. На даний час такі перевірки можуть тривати до 30 місяців з дати початку.
Співавтор Антон Бабак

- Донарахування податкових зобов’язань у зв’язку з порушеннями правил ТЦ тепер можливе у межах 7 років.

- Штрафи за порушення правил ТЦ стали набагато серйознішими. Зокрема, незазначення контрольованої операції у звіті може мати наслідком застосування штрафу у розмірі 5% від суми  незадекларованої операції. Неподання документації з ТЦ до фіскальних органів може призвести до штрафу в розмірі 3% від суми контрольованих операцій, щодо яких запитувалася документація, але не більше, ніж 200 мінімальних заробітних плат (на даний час - 243 600 грн).

* - У зв'язку з неоднозначністю відповідних положень Податкового кодексу все ж таки існує ризик застосування правил ТЦ до ПДВ та операцій між резидентами у певних випадках. Зокрема, таке застосування теоретично можливе щодо операцій за участю «штучних» посередників.

Немає коментарів:

Дописати коментар